Smyger in lite dressyr

Igår kunde jag inte hålla mig längre, så jag red Ariel på ridbanan. Bara ett kort pass, med fokus att få henne uppvärmd och avslappnad.
 
Vi började med framdelsvändning på mindre fyrkant, Ariel fladdrade åt alla möjliga håll, så vi fick jobba ganska länge med att vara lugna, här och nu, fokuserade och lyssna på varandra. Men då och då blev det helt rätt.
 
Sedan red vi på stora mittvolten och gjorde övergångar mellan skritt och trav. Takten var viktigast här, samt att jag skulle försöka ge så små hjälper som möjligt. Det gick återigen ibland, fröken ofokuserad är duktig på att även få mig att bli ofokuserad.
 
Vi tog också en galopp i varje varv, bara för att känna att vi fortfarande kan. ;-) Återigen fattade jag utan att riktigt veta vad jag gör för hjälper, men Ariel satte bakbenen väl under sig och gjorde fina fattningar. Det blev inte många meter galopp dock, då ridbanan mer påminner om en skridskobana för tillfället. :-S
 
Ariel blev ganska taggad av galoppen, så jag gjorde lite framdelsvändningar igen för att få henne att tagga ned. Gick sådär och sedan var tiden ute (red bara 25 min), så då fick vi nöja oss med en halvdan känsla.
 
Men det är lite så här jag vill jobba henne nu framöver, kortare pass där vi slutar när hon blivit avslappnad. Sedan kommer jag successivt kunna kräva mer igen, men det är ingen brådska. Vi har ingen brådska överhuvudtaget i år. :-) Inga avancerade mål att uppfylla heller, utan jag är nöjd om vi rider tre pass per vecka.

Kommentarer
Postat av: Julia Forsbacka

Låter ändå trevligt. Härligt att få rida lite dressyr även om nu ridbanan är hur hal som helst.

2015-01-02 @ 19:18:18
URL: http://forcebacka.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0