Ridläger dag 2, pass 1

Igår var det ridlägerdag två. Vi började med att skritta fram ute, först på långa tyglar och sedan med lite jobb på kort tygel. Ariel kändes lite väl mycket på tårna, mest beroende på att det blåste och duggregnade...
 
Hann jogga några meter innan P kom, hon beordade oss att galoppera runt ridbanan, först i lätt sits och när det började kännas som att hästarna var varma skulle vi sätta oss ned och jobba dem i galoppen. Ariel tyckte det var en toppenbra uppvärmning. ;-) Hon fick galoppera på rätt ordentligt även om vi tog kurvorna som halva volter eftersom hon inte var tillräckligt uppvärmd för något annat. 
 
När hästarna var uppvärmda och lite lagom på tårna blev det jobb. Först red vi skänkelvikning på diagonalerna, genom kortsidorna och tempoväxlingar på långsidorna. Allt i trav. Först red vi lätt i traven, men efter en stund fick vi sitta ned. Ariel var kalasfin! Framförallt undan höger skänkel bara flöt hon fram, så det kändes som jag bara satt uppepå och glassade. :-D Undan vänster skänkel fick jag jobba lite mer, men P sade att de såg precis lika fina ut på slutet de med. <3
 
Därefter testade vi bogen in på långsidorna i skritt. Det gick låååångsamt. Jag var lite osäker på hur mycket tvärning vi egentligen skulle ha och vad det blev för hjälpgivning, så Ariel svarade på min tveksamhet genom att ragla omkring. Fylleridning aka "än slank hon hit, än slank hon dit". :-P
 
Men efter lite dirigering av P gick det bättre och sedan fick jag faktiskt lite öppna-känsla när vi gjorde det i trav, även om långsidorna plötsligt blev väldigt korta då... Hann liksom inte med så mycket bogen in förrän det var dags för att förbereda hörnen. Efter I-träningen har jag blivit petigare med hur jag rider i hörnen, vilket gör att det känns som det kommer hörn hela tiden när jag rider. ;-)
 
Joggade ned en helt fantastiskt fin Ariel, som gick i lite djupare form både i vänster och höger vav. Vanligtvis brukar jag bara få henne så fin i höger varv, nu kunde jag både få till känslan i vänster varv och på rakt spår. Underbart! Skrittade sedan av ute, en lite längre sväng, innan Ariel fick gå ut i hagen igen. 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0