Förbättring!

Igår tränade vi sista gången för P innan lägret. Eftersom det känts riktigt bra i hoppningen fick det bli en dressyrträning.
 
Red fram ute, Ariel var lite taggad och på tårna, framförallt på hemväg. Hon bytte gångart från skritt till trav av sig själv ett par gånger, fast hon vet att det inte är tillåtet. ;-) Kunde rulla på i galopp ändå, hon känns så mycket stabilare i galoppen nu. :-)
 
Fick börja på volten, först i skritt något varv och därefter trav. Två bommar låg utlagda inför senare hoppträning, så vi använde oss av dem för att få tillräckligt stor volt. Fick göra små volter runt bommarna också, tog några varv innan P var nöjd med oss i vardera varv. Men volterna fungerar superbra nu, bara jag sitter rätt. Vilket i vänster varv innebär att jag bara "åker med" medan jag i höger varv måste sitta rätt så snett (vilket alltså egentligen är rakt, men känns snett för mig). När jag sitter korrekt är Ariel verkligen en dröm, går superbra i form och är mjuk i kroppen. <3
 
Galopp i höger varv, kändes lite långsamt och kantigt, men fick faktiskt till ställningen ett halvt varv då och då. Fick göra några fattningar och galoppera olika länge innan P var halvnöjd och bad oss byta varv. Vänster galopp hann jag galoppera ett enda varv, sedan avbrott till trav och P var supernöjd. Helt klart är hon bättre i vänster varv nu, fascinerande då höger alltid varit lättare tidigare... Fick byta tillbaka till höger varv sedan, då galopperade hon bättre även där. Fortfarande faller hon in i volten och blir utåtställd, men några språng då och då (när jag RIDER!) går hon faktiskt korrekt. Heja oss! P tyckte att vi skulle vara noga med att alltid börja i vänster galopp innan vi tog höger, just för att den är bättre just nu. Så det lägger jag på minnet. :-)
 
Sedan nötte vi uppridningar i trav. Först utan halt (som det är i början av LC:1) och sedan med halt. De är bra, nästan alltid 6- eller 7-mässiga, men självklart finns det mer att slipa på. En intressant grej var att Ariel ser lite högerställd ut, så jag måste vara extra noga med att ha stöd i vänstertygeln. Har jag det, så är hon rak i huvudet. 
 
Därefter fortsatte vi med mellantrav på diagonalen. Fick mixtra lite med drivning innan P var nöjd, ett par gånger blev det lite mesig ökning och en gång slog Ariel över i galopp. Jag behöver tänka på att öka successivt, smyga upp i mellantrav liksom. 
 
Sedan joggade jag av en alldeles lagom trött Ariel, som frustade nöjd och sedan gäspade stort medan vi skrittade av. 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0