Skumpa lite mer

Igår var det äntligen dags att träna för S igen. Det har av olika anledningar inte blivit av sedan i slutet på april, så mycket har ju hänt sedan dess...
 
Kom lite för tidigt fram till Dannero, jag har effektiviserat min körning så pass att det nu tar 65 minuter istället för 90 minuter... ;-) Lastade av Ariel och lät henne beta en stund innan jag gjorde i ordning henne. Gick in i ridhuset och satt upp, men fick sitta av igen och justera padden. Den är lite kinkig men väl värt det när man vill bygga ryggmuskler. :-P
 
Skrittade fram på lång tygeln först, med enda fokuset att hon skulle marschera på bra. Kortade sedan upp tyglarna och jobbade med halter, ställa i nacken och skänkelvikning. Fokuset var verkligen på mig igår. <3 Övergick till trav på volten med övergångar till skritt. Kändes förbaskat bra! Galopperade lite i lätt sits och samma känsla här, hon var verkligen med mig och fokuserad på vad jag ville att hon skulle göra. Ibland trängde hon lite för innerskänkeln, men det är ju något vi jobbar med. 
 
Skrittpaus och jag insåg att S var lite efter tidsmässigt. Efter att ha skrittat en stund checkade jag av känslan i trav när jag satt ned och sedan även i galopp när jag satt ned. Lite mer stretigt, men det vet jag ju att det blir när jag kortar upp tygeln lite extra. 
 
Mera skrittpaus, S rundade av föregående ekipages träning med lite träningstips, medan jag skrittade runt i väntan på min tur. Fick sedan göra halt och berätta om vad som hänt sedan sist. Vilket ju är en hel del... Förklarade att jag kände mig osäker över om jag gör någonting tokigt på tävlingsbanan (vilket jag säkert gör) och att jag ville ha mer ryggmuskler än jag fått henne att bygga. 
 
Fick börja med att skritta runt på en volt. S ville ha Ariel mer lång och låg, så hon kom upp bättre genom ryggen och verkligen satte bakbenen under sig. Fick länga ut tygeln lite och fokusera mer på min sits, att jag "gungar med" mer än vad jag gjorde. Gunga först och driva med benen sedan så att säga. 
 
Smög sedan upp henne i trav genom att gunga mer. Fick fuska med rösten också. Samma sak i traven, jag skumpar alldeles för lite i sadeln vilket gör att Ariel kortar upp sina rörelser. Så mer skump (!) vilket kändes konstigt men resulterade i en häst som började jobba med bakbenen och höja ryggen. Helt sjukt vad sitsen påverkar... Fick testa att skumpa ännu mer, då ökade hon traven. Sedan skulle jag skumpa mindre, varvid hon direkt saktade av till skritt... 
 
Gjorde en övning där vi vände rätt upp i trav och tog varannan gång till vänster och varannan gång till höger. Skulle behålla ställningen i nacken tills hon behöll formen och inte gjorde sig rak, fungerade det inte skulle jag tom böja henne i kroppen. Mycket fascinerande att se hur hon reagerade på mina hjälper och hur lite som gjorde skillnad att få henne med mig. 
 
Sedan galopperade vi. S tyckte att galoppen blivit mycket, mycket bättre. Det är ju enklare för henne att galoppera med kortare tyglar (dvs så hon inte behöver sätta bakbenen under sig lika mycket), så galoppen blir inte lika lätt för oss, men hon behöver bli starkare i bakdelen. Jag fick beröm för att det blev så fina fattningar, så framöver skall jag framförallt göra många fattningar, men utan att galoppen behöver bli många varv. Utan hellre galoppera några språng, tillbaka i trav, hitta den fina känslan i traven, göra en ny bra fattning, galoppera några språng och tillbaka till trav. 
 
Skrittade av henne medan vi pratade lite sits och hur jag skall tänka när jag rider själv. S tyckte att jag hade blivit mycket rakare i kroppen, känns skönt att få kvitto på det. Men höfterna/ljumskarna var rätt så trötta efter passet, så det märks att jag blivit rörligare och att jag inte riktigt är van vid det. 
 
Bestämde mig när jag lastat Ariel och åkte hem för att skippa sista dressyrtävlingen och istället träna den dagen för S. Just nu ger det helt enkelt mer än vad tävlingarna ger. 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0