Kurs borta, pass 2

Efter teorin gjorde vi i ordning hästarna för markarbetespasset. Ariel var rätt less på att stå uppbunden, så jag tog ut henne och satt upp ganska långt innan vi skulle rida. Hon är ju van att få röra på sig fritt i princip hela dygnet. 
 
När vi kom in i paddocken gick Ariel runt och kikade lite, men var fortfarande rätt så oberörd. Men jag känner henne väl, skritt är vilogångart för henne... ;-) Så när vi fick börja trava fram och värma upp genom att göra volter runt hindren, då taggade hon igång. :-D
 
Vi fick först rida över bommar på marken, för att checka av styrningen. När det gick bra blev det små hinder på ca 10-20 cm. Övningen var kort och gott att vända rätt upp över bommarna och sedan (efter tre bommar) vända vänster eller höger på en kort diagonal över en sista bom. 
 
Ariel skötte sig så bra, men blev rätt så taggad och glad. Jag blev också glad, så jag lät henne hållas. ;-) Vi fick agera draghäst åt en av de andra, som inte riktigt förstod vitsen med att ta sig över bommar. Ariel travade över någon bom, men nästan alltid blev det hopp. :-)
 
Vi fick avsluta med att hoppa enbart bommarna på medellinjen, där tränaren höjde upp sista hindret successivt. Ariel mycket glad, hon sprallade lite lagom efter varje gång. :-) Jag bara älskar känslan när jag ställer mig upp i lätt sits, kortar tyglarna och hon direkt svarar framåt i galopp. <3
 
Som vanligt kan vi galoppera genom kortsidan mycket lättare i hoppssadeln, så jag tänker fortsätta nöta galoppen i samband med hoppning. Sista gången vi hoppade var sista hindret (studs, ett galoppsprång oxer) 60 cm och det kändes så barnsligt lätt. :-)
 
Joggade av en superfin tjej som sedan fick skritta av sig en längre stund. Sedan blev det avduschning i spolspiltan (mycket leriga/grusiga ben...) innan vi fick vänta ett par timmar på lastning, då en av hästarna krånglade när den skulle gå in. Ariel gick raka vägen in och stod lugnt hela vägen hem. Fina, underbara häst! :-D

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0