Tänja på gränser

I lördags var det träning igen. Hann bara med att skritta fram, då Ariel stod längst bort i hagen och tyckte att livet som ledig var toppen. ;-)
 
När P kom pratade vi lite om förra träningen, det S filmat och att jag behöver bli bättre på att ta åt mig beröm. Lovade att göra mitt bästa. :-P
 
Vi fick börja på volten, först i skritt och sedan i trav, med att hitta takten och därefter formen. Jag försökte att rida lätt så mycket det gick, men växlade till nedsittning ibland när foten blev för trött. Ariel jobbade på så fint, så fint, dvs när hon koncentrerade sig på matte och inte på omgivningen. Ja och när jag red förstås och inte typ studsade omkring i sadeln och fastnade i innerhanden... :-D
 
Till Ariels glädje och min förvåning ville P sedan att vi jobbade med galoppfattningar. Vi fick rida utanför det upptrampade voltspåret, för att få bättre fäste (jag är lite smånojjig av mig i galopp). Fokus skulle vara på att få henne ställd i nacken både före galoppen, i fattningen, när hon galopperade och sedan när hon fick gå ned till trav igen. Finns en del att jobba på här, men när jag suckade för P påpekade hon att jag för ett år sedan inte ens skulle klarat av att galoppera öht på voltspåret... Jag vet att vi gjort framsteg med galoppen, men jag envisas ändå med att inte se dem. ;-)
 
Sedan trodde jag att träningen var slut, för det kändes som vi ridit rätt länge, men istället fick vi i uppgift att visa tempoväxlingar i traven. De har blivit bättre tack vare vår träning, men det finns fortfarande massor att jobba på och det är toppen att ha P på marken som kan säga när det är bra och när jag skall justera lite mer. Förbaskat svårt också att veta VAD jag ska göra för att korta upp traven, men vad det nu än är som jag gör, så verkar jag göra det rätt, för P var nöjd...
 
Joggade av en superfin Ariel som gick riktigt lång och låg men även med bakbenen med sig. Det tar sig verkligen! :-D Skrittade sedan hem på en nöjd häst, som dock inte var helt trött, för hon kikade på diverse spöken vid grannens fågelbord...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0