Galopp på volt

Ariel har varit totalt ointresserad av mig några dagar... En tydlig signal för mig att hon inte vill göra någonting och då brukar jag låta henne vila. Men idag lyckades jag med Sunnys hjälp lura med mig henne ut. :-P Jag gjorde helt enkelt så att jag ropade på Ariel och när då Sunny kom fram till mig istället, så fick hon en godis. Vilket Ariel förstår hörde och genast kom och krävde sin godis också. ;-) 
 
Jag har bestämt att våren är här, så mina underbara sviktande stigbyglar är bortplockade från sadeln och nu är det de vanliga i metall som gäller. Dock var de lite långa, så jag måste korta ett hål till innan jag rider nästa gång. Skönt att det börjar gå mot tävlingstider! :-D
 
Vi skrittade fram på gamlandsvägen och när den tog slut vände vi tillbaka och jag kortade tyglarna. Gjorde några halter och det blev samma reaktioner som när vi red sist på micklem, dvs hon har inte ro att vänta i halten. Frågan är om det är ett stycke vårpigg häst egentligen och att tränset inte alls är boven...?
 
Framme på vändplanen blev det joggtrav, men även här var hon väldigt överilad. Så jag funderar faktiskt på att testa micklem igen. Det verkar mest vara överskottsenergi överlag just nu... Gjorde några tempoväxlingar och övergångar till skritt. Successivt återkom min fina häst till mig och vilka tempoväxlingar hon presterade! Jag behövde knappt ens tänka, så kortade eller längde hon sig. Fina tjejen! <3
 
Några galoppfattningar gjorde vi också, men det är lite svårt när Ariel är överpigg och underlaget är sådär. Men på långsidorna av vändplanen kunde vi iaf galoppera lugnt, om än med lite stökig trav efteråt... :-P
 
Sedan var uppvärmningen klar, så det blev jobb på volten. Först skritt, sedan trav nedsittning. Varierade voltens storlek en del, så Ariel fick kämpa på. Först i vänster varv, som kändes sådär och sedan i höger varv som kändes mycket bättre. :-) Lade in lite galoppfattningar i höger varv, det var jobbigt men vi lyckades faktiskt få till bra fattningar och rätt så okej avsaktningar. Framförallt med tanke på att det var moddsnö som underlag. 
 
Bytte sedan (efter skrittpaus) till vänster varv igen och då hade det lossnat i traven i det varvet också. :-) Galopperade tom ett helt varv i vänster, heja oss! Nyttigt för mig att verkligen få känna att jag RIDER även i galoppen, jag har lätt för att bli spänd av att vi faktiskt galopperar, så jag kommer inte ned i sadeln och rider, utan åker bara med. 
 
Jogga sedan av lång och låg på åttvolt innan vi skrittade hem. Nöjda! :-)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0