Volter på träning

Nu ligger vi i med träningen! Det beror delvis på att jag är så glad att vara igång, men även på att jag ska vara hundvakt = kan inte åka iväg på träning i 1 ½ vecka framöver. Sedan har vi salty cup i slutet på maj, så vi behöver trimma till oss i hoppningen. :-)
 
I onsdags var det hoppträning igen. Vi fick börja med att trava över tre bommar på läktarlångsidan, sedan lägga en volt (15 meter) och mitt i volten var det fem bommar varav tre upphöjda på ena sidan, därefter fortsätta över tre bommar på läktarlångsidan igen. Det var egentligen den övningen vi gjorde hela träningen. ;-)
 
Ariel kom igång helt okej i traven, men jag skulle vilja ha lite mer tryck i henne. Hon är rätt så seg innan hon är uppvärmd, så det är bara att "åka med" och vänta tills det släpper. Gick helt okej i bägge varven, hon älskar ju bommar så det är skönt. :-)
 
Sedan blev det galoppbommar istället, först skulle vi bara galoppera på rakt fram och ta galoppbommarna som låg i två grupper om tre. Fick till en helt okej känsla, men ett par gånger kom vi fel och då bryter hon av hellre än tar i lite extra. Mycket nyttig träning för oss. :-)
 
Fick därefter hoppa koppelräck på långsidan och lägga till galoppbommar på volten istället (ändrade till tre stycken och upphöjda i ena änden), det blev mycket svårare! Jag fick trixa en del innan jag fick till vägen bra, jag vill ju komma rakt på galoppbommarna på långsidan, men då blev svängen för tvär för Ariel. Så efter några omgångar i vardera varv fick vi till det helt okej. Alltså koppelräck, volt över tre galoppbommar, koppelräck. 
 
Därefter blev det (förstås) hinder av alla tre. Ariel kämpade fantastiskt tappert med att klara uppgiften och det märks att någonting jobbigt (galopp på volt) blir lättare för henne när hon vet att det kommer ett hinder. Jag tyckte att jag fladdrade en massa och red som en ponnyryttare i omhoppning, men när jag gnällde för P om att jag faktiskt ville göra uppgiften snyggt och inte bara "slita runt" så svarade hon att det gjorde jag... ;-) Så återigen är det fenomenet att det KÄNNS som jag är överallt och fladdrar, men egentligen ser det prydligt ut. Synd att ingen filmade, men jag har sett det tidigare, så jag vet ju egentligen att jag behöver träna upp min känsla mer. 
 
Joggade av en superfin häst som var helt plaskvåt av svett... Hem och duscha, vilket hon uppskattade väldigt mycket. <3

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0