Tant veterinär + storleksökning

Igår var det dags för nytt veterinärbesök för Ariel. Kom ut i god tid innan, men fick lite tidsbrist när jag skulle hämta Ariel från hagen och hon bestämt sig för att INTE följa med. Fick bråka en stund och det kändes inte särskilt kul. Vet inte om jag törs låta henne vara helt ledig på betet, om hon tappar all uppfostran under tiden. *djup suck*

Väl inne i stallet hann jag mäta henne överallt. Hon är nu 127 cm i manken och 131,5 cm i korset. Ökat med 2 och 3,5 cm så nog händer det grejer fast jag inte alltid ser det med blotta ögat. Enligt beräkning blir hon nu alltså minst 141 cm. Skönt, då behöver jag verkligen inte bekymra mig över att hon blir för liten för mig. Vill ju helst inte ha en C-ponny.

Sedan började jag och stallägare K undra var A (veterinären) var. Jag kratsade hovarna och borstade igenom Ariel, och finklippte även manen. Sedan fick K nog och ringde till A. Det visade sig att hon skrivit upp en annan tid än den vi bokat. Sådant som händer, men som tur var kunde hon komma direkt när hon fick höra att vi väntade.

Vaccinerade alltså Ariel mot influensa igen, så nu är hon grundvaccinerad. Medan vi var i stallet började det regna, vilket verkligen har behövts ett tag nu. Ariel blev mycket glad när hon kom ut i hagen, så glad att hon beslöt sig för att njuta extra mycket av de blöta markerna.



Det är roligt nästan jämt med unghästar... Jag och en bekant har konstaterat att Ariels pappa måste ha varit åsna (envishet/långa öron) och Ariels mamma måste ha varit gris... ;-)

Imorgon kommer jag att åka ut igen och sedan skall jag grunna på huruvida jag skall ta ut veterinär för att ta vargtänderna eller om jag skall åka på klinik och göra det. Fasar redan för lastningen. Måste lastträna mer, men just nu känns det som Ariel är inne i en riktig trotsperiod och då vill jag inte göra sådana saker. *djup suck igen*

Kommentarer
Postat av: Jempa

Måste du ta bort vargtänderna då? Duvet ju inte om det blir problem med dem eller ej. Chanti har ju vargtänder i överkäken som upptäcktes vid besiktningen då jag köpte henne. Jag har låtit dem sitta kvar eftersom hon inte störs av dem.

2008-06-14 @ 20:42:41
Postat av: Ellinor Karlström

Risken är ju att de blir för stora för att ta bort enkelt. Så var det med en bekants fjording.



Jag har fått för mig att det rutinmässigt tas bort, eftersom det är ett så enkelt ingrepp. grubblar vidare

2008-06-14 @ 22:45:38
URL: http://habina.blogg.se/
Postat av: Jempa

Sist jag talade med veterinär om vargtänder (juni-07) sa hon att man numera oftast agerar enligt följande:



- Om vargtänderna upptäcks innan hästen fått bett i munnen tas de bort innan man sätter i bett/rider in den.

- Om vargtänderna upptäcks efter bettillvänjning låter man tänderna sitta kvar såvida hästen inte har problem av dem, då tar man bort dem.



Att ta bort vargtänder som hästen "fungerar bra med" kan vara en risk då hästen "vant" sig vid att ha dem. Att då ta bort dem kan ge en förändrad/försämrad mun.



Att ta bort vargtänder på hemmaplan kan fungera, men det är bra mycket lättare för veterinär att göra det på klinik då hästens huvud kan fixeras på ett helt annat sätt än hemma i stallet.

2008-06-14 @ 23:35:39
Postat av: Ellinor Karlström

Tack snälla Jempa! Nu känner jag mig mer säker på att jag valt rätt. Då skall jag bara fortsätta lastträna busfröet. ;-)

2008-06-15 @ 11:07:53
URL: http://habina.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0