Hovis och uppsittning

Så kom hovslagaren åkandes, bara en timme försenad. Bra för mig dock, för då hann Ariel både torka och sluta trilskas. Trodde jag...

Hovis började med Sunna, eftersom hon tar längre tid än de oskodda hästarna och ofta tappar tålamodet. Vi hade bestämt oss för att testa att sko framhovarna på henne, låta henne gå ut i hagen medan Ariel och Idunn verkades och sedan sko bakhovarna på henne sist. Under tiden stod Ariel i stallgången och levde om. Så fort hon inte fick uppmärksamhet så började hon skrapa med hoven, bita i uppbindningen eller försöka nå gruset (för att rulla sig). När K dök upp gav hon Ariel en enda blick och avläste direkt situationen. "Värst vad hon var understimulerad då".

Jag bestämde mig för att inte göra saken värre än den redan var, så jag borstade av Ariel först med rotviskan, sedan med min supermjuka ryktborste (som jag aldrig använt på Ariel tidigare) och slutligen gned jag henne med min fårskinnshandske. Hon blev väldigt glänsande och vacker, men så fort jag vände ryggen till för att gå iväg med sakerna, började hon leva rövare igen.

Så vad fanns det kvar att göra? Trots att K tyckte det lät riskabelt så satt jag upp. Ariel stod blickstilla hela tiden och tyckte det var toppen att matte äntligen gjorde någonting vettigt med henne. Egentligen satt jag upp för att K skulle kunna ta ett kort, men jag anade att Ariel skulle lugna ned sig bara jag var med henne. Naturligtvis tänkte jag inte ett dugg på att jag hade mina gamla trasiga shorts eller att jag hade gummistövlar på mig. Det blev ett väldigt vackert kort...



Sedan blev det Ariels tur att bli verkad. Som alltid gick det snabbt, även om hovis fick skära upp en del röta. Jag har fått order om att hålla efter rötan och jag hoppas jag lyckas utan att göra illa Ariel.

Så fick Ariel äntligen gå ut i hagen igen, vilket hon var mycket glad över. Det är nog första gången vi varit ifrån hennes hagkompis så länge, totalt blev det nästan fyra timmar!

Kommentarer
Postat av: Christina

Det ser riktigt fint ut :) Snyggt ekipage!

2009-07-30 @ 11:23:18
URL: http://www.stuterirubin.nu

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0