Equiterapeut

Jag var på plats lite senare än beräknat i stallet, då snöovädret och den oerhört undermåliga snöröjningen gör att jag inte vågar köra på som vanligt. Snälla bilen startade i alla fall. Hann byta skor och hämta grimman, sedan hörde jag en bil parkera. Det var ET:n som kom! Blev lite stressad, men så kikade jag på klockan och såg att det faktiskt var tjugo minuter före bokad tid. Gick ut och hälsade, ET:n förklarade att h*n varit så osäker på vädret att h*n åkt med en rejäl tidsmarginal.

Jag förvarnade om att jag kanske skulle få gå långt och hämta Ariel, men det var inga problem. Gick iväg till hagen och mycket riktigt lekte Sunna stoppa-alla-hästar-som-vill-lämna-flocken-leken. Först när jag var fyra meter bort vågade Ariel trotsa Sunna och möta mig.

Vi gick mot stallet och givetvis fick Ariel syn på ET:n (som mötte oss) och blev nyfiken. Travade en liten stump då Ariel var väldigt uppskruvad. Givetvis berodde det på 20 dagars ledighet, men jag hade ju hoppats hinna studsa av henne lite innan ET:n skulle komma. ET:n passade på att kolla rörelserna i skritt bakifrån och sedan gick vi in i stallet. Borstade av Ariel och frågade varför just hovarna skulle vara varma (önskemål från ET). ET:n förklarade att det helt enkelt blev kallt om händerna annars, det borde jag ju räknat ut själv. Men nu fick det bli så ändå, ET:n påbörjade undersökningen direkt.

Ställde först några frågor om Ariel, vad hon gjort och vad målet var. Sedan kände h*n igenom henne, klämde ihop benen och letade efter ojämnheter. Konstaterade att jag hade en väldigt fin och rak häst, fanns ingenting som behövde rättas till.

Satte fast några nålar för välbefinnandet, blev fyra på ryggen, ett par på låren och en på kronranden. Tror det hamnade någon på magen också, då Ariel var lite halvtaskig i magen (bubblig och lös avföring). Jo, en nål hamnade på bringan också!

Ariel fick stå och vila sedan, medan vi pratade lite allmänt om hästar. Verkar vara en väldigt vettig ET, hade samma tankegångar som mig med handhavande av häst. Då och då kikade vi på Ariel, som stod med ett ben uppe och gäspade stort gång på gång. Vid ett tillfälle gick Ariel bakåt med ena benet så långt att hon ramlade ned i rännan som går genom stallet. Det var roligt att se att även ET:n kunde läsa av hur generad Ariel blev av det hela och hur hon försökte dölja att det var ett misstag ("Jag hade faktiskt tänkt att ställa hoven här").

ET kände sedan igenom hals och nacke, men hittade inga låsningar där heller. Var en väldigt mjuk och böjlig hals som Ariel hade, så brukar hon inte göra när jag ber henne stretcha.

Därefter togs nålarna bort och ET stretchade igenom benen. Fick frågan om jag brukade göra det med Ariel, men jag har ju mest "skojstretchat" för att vänja henne vid att hålla benen uppe så länge. Nu hjälpte Ariel till själv med stretchandet. ET tyckte det var en oerhört harmonisk och lugn häst, självsäker men ändå med tillit till människan. Gissa om jag blev stolt!

Ariel fick stå i boxen och äta hö medan vi pratade om nästa besök och lite vad jag skulle tänka på kommande dagar. Eftersom det inte skett någon rättning så behövde jag promenera 20 minuter med henne nu och sedan kunde jag rida som vanligt på söndag.

Så efter att vi sagt hejdå (ses igen i juni) gick Ariel och jag på en liten promenad i grimma och grimskaft. Jag var så glad och stolt över min fina tjej, så jag tror Ariel blev lite smittad. Hon gjorde en del busgrejer, bland annat skulle hon dyka längst ned i en stor snöhög, så hon blev snöig ända upp på manken.

Vi var ute i 25 minuter, det var blandat stå stilla och stirra med diverse travsteg och krumbukter. Jag försökte få henne att skritta energiskt, men det var mer undantag än regel.

Tvättade sedan Ariels svans. Den var äcklig då hon uppenbarligen haft lite diarré och så hade det fryst fast. Fick koka upp mycket vatten och tvätta i, men till sist var den ren igen. Då var Ariel less och fick givetvis gå ut i hagen igen. Med lite uppmuntran från mig travade hon hela vägen bort till de andra hästarna. Såg ut att vara en synnerligen trevlig jogg-trav, den får hon gärna använda på ridturerna!

Jag packade hö innan jag åkte hem också. Bestämde mig där och då för att inte åka ut på lördag, utan njuta av lite ledighet och istället åka ut på söndag. Vill egentligen åka ut varje dag, men det är för osäkert med väglaget som råder nu.
Trackback
RSS 2.0