Bomsökande misil

Igår var det dags för T att känna lite på Ariel. De skall hoppa igen på onsdag, så T ville ha lite mer Ariel-ridning i kroppen innan dess. Så jag hämtade in Ariel från hagen och förberedde.

Det går hyfsat med munkorgen, där Lucky har bitit sönder har Ariel fått skav, så nu får hon vila från munkorgen tills det läkt och sedan skall jag klippa sönder så hon inte får mer skav. Förhoppningsvis begränsar den ätandet lite ändå.

Tog på sadel, senskydd och träns. T hade pratat om lydnadsträning och kanske lite bomarbete, så jag var inställd på jobb i paddocken. Men när T väl suttit upp (utan pall, första gången för Ariel!) så föreslog hon att vi skulle hålla till i lösdriftshästarnas sommarhage. Den är perfekt att träna allt möjligt i.

Först skrittade hon lite uppför och nedför, varierat med svängar runt träden. Jag tog massor med kort, men det var svårt att hänga med.

Efter en stund gick vi till ängen istället, för lite mer dressyrtänk.

Ariel ville gärna dra sig tillbaka till skogen. Jag lyckades faktiskt fånga dem på ett par riktigt suddiga travbilder också, den här blev bäst.

Sedan gick de över till bomarbete, där jag fick leta reda på passande bommaterial. Ariel tyckte att det var superkul och sökte sig verkligen till bommarna varje gång de kom.

http://www.youtube.com/watch?v=kv2al8Mns8Q

När T kände sig nöjd så avslutade hon med ett par galopper, första gången sparkade Ariel bakut i fattningen, gjorde sedan ett flygande galoppombyte följt av åtta bocksprång på rad. Så roligt är det att galoppera. 


Andra galoppen fångade jag på film.

http://www.youtube.com/watch?v=ThGOM2WMeM8

Sedan fick en mycket nöjd Ariel skritta tillbaka hem, hon var lite småsvettig men så lycklig! Det blev en rejäl avborstning med stretchning efteråt, sedan fick hon kraftfoder innan hon återvände till hagen.

Innan jag åkte kom det en ny lösdriftshäst också, ett halvblodsföl som såg ut att vara gulbrun. Spännande!

Trackback
RSS 2.0