När allt klaffar

Igår blev det uteritt igen. Ariel verkade fokuserad redan vid intaget och känslan höll i sig under hela ridturen. Nu när broddarna är borta slipper jag använda boots, vilket är så himla skönt! Inget krånglande innan ridturen och inget tvättande efteråt.


Däremot tog jag på mitt andra träns, eftersom vi skall hoppa på lördag tänkte jag prova att rida i hopptränset en gång innan. Det är samma bett som vi har i dressyren (novabett) men hopptränset har pullarnosgrimma och gummityglar. Först kändes det lite konstigt, men jag vande mig snabbt.


Vi fick inget sällskap, utan skrittade själva iväg bort till klätterbacken. Enligt V var det tillräckligt torrt för att klättra där, så den chansen fick vi inte missa. Ariel var lite småspänd på vägen förbi villorna, men med ett mjukt stöd i handen och lite skänkel då och då gick hon ändå vidare och låtsades som om det inte var farligt.


Klättringen gick över förväntan. Ariel ville trava ett par gånger, men lyssnade bra på förhållning. Vi klättrade två gånger och hon var mycket mer balanserad i nedförsbackarna än i fjol. Det märks att det hänt grejer med hennes kropp!


Sedan fortsatte vi genom stigen i skogen, nyttigt för Ariel att hålla reda på sina fötter, även om hon var mer fokuserad på en traktor som kördes en bit bort. Hon hörde den, men såg den inte och då blev den lite läskig. Så fort skogen glesnade och hon fick syn på den slappnade hon av. Inget hästätande monster. ;-)


Vi travade en bit längs ängskanten och när den vägen sedan vände hemåt blev det lite slängtravskänsla. Först försökte jag dämpa genom halvhalter, men när det inte fungerade fick det bli massor med övergångar mellan halt, skritt och trav, så Ariel hela tiden var tvungen att lyssna. Det fungerade superbra! Inte så att hon flöt i övergångarna varje gång, men så hon i alla fall flyttade över fokus från hemåt till matte.


Sista biten var det asfalt, där provade vi också att trava lite. Jag fick en grym känsla några steg här och där, när hon verkligen hade kontakt med bettet och motorn igång. Berömde varje gång, men än så länge har hon inte riktigt fattat tycke för den här idén med stöd på bettet längre än någon sekund.


Vi avslutade med avskrittning på grusvägen hem och äntligen fick vi till en lång, lugn skritt där hon behåller fyrtakten. Så himla skönt! Åter i stallet var det en rejält trött Ariel. Vi hade absolut inte ridit tuffare tidsmässigt eller tempomässigt än tidigare, men det var uppenbart att hennes hjärna fått jobba lite extra.


Efter att alla grejer tagits av och jag kollat hovarna riktigt noga (mycket stenar nu) fick hon gå ut i hage och få kraftfoder. Jag provade att ge loppfrö igår, men det föll inte damen i smaken. Istället valde hon att rata allt kraftfoder... Inget mer loppfrö alltså.


På fredag kommer hovslagaren och skor Ariel, snälla K tar in Ariel och ställer i Maggies box och snälla M tar ut henne igen. Själv sitter jag på jobbet och hoppas att Ariel sköter sig, första gången hon skos utan att jag är med. Nu vet jag ju att hovis kan sin sak, så jag är inte bekymrad.


Sedan blir det hoppning på lördag, hurra vad skoj!


Kommentarer
Postat av: Sophie

Fråga från en nyfiken då... Vad är ett "novabett"? Jag är ju westernnörd, som du vet, så det där sa mig inte alls mycket om ens någonting. ;-) Och varför väljer du ett sådant bett? Och varför måste du ha olika träns vid hoppning och dressyr? Som sagt, bara nyfiken på varför du har olika saker. =D Jag rider visserligen på snaffle bit, dvs tränsbett i vanligt tal, medans syster rider på "snällt" stångbett. Alltså ett stångbett som är ledat "överallt". Anledningen till att jag väljer snaffle bit är enkel. Jag anser mig inte "klar" till att rida på stång ännu även om Annie är klar. Jag tycker sånt här är intressant så jag vill gärna lära mig mer om varför "folk" väljer olika utrustningar. ;-) Vi får väl se riktigt snygga hoppbilder sedan? Snääälla?? ;-)

2011-04-13 @ 19:15:42
Postat av: Ellinor Karlström

Ett novabett är ett silikonbett som är odelat och väldigt mjukt och "böjligt". Bild finns här: http://www.hooks.se/Assets/ProductImages/Large/500310/500310_01.jpg Jag har valt det bettet då det är det bett som Ariel trivdes bäst med när jag började vänja henne vid någonting i munnen. Det är ett extremt snällt bett.



Tanken är att så småningom vänja in Ariel även på tredelat metallbett för att variera betslingen så mycket som möjligt. Därför har jag även olika träns, för att variera nosgrimmorna. Till dressyr har jag hannoveransk nosgrimma, till distans engelsk och till hoppning pullar. Dessutom föredrar jag olika tyglar till dressyr (kantflätad) och hoppning (gummi). Däremot har jag ännu inte bestämt mig om jag behöver två olika träns för hoppning och fälttävlan eller om jag kan använda samma. Beror ju lite på hur het hon blir i terrängen också. ;-)



Bilder och/eller film blir det förhoppningsvis, min kompis J (som troget följt oss många gånger) skall försöka vara med och dokumentera. Men jag kan inte lova någonting, svårt när jag oftast är ensam med Ariel.

2011-04-13 @ 19:38:14
URL: http://habina.blogg.se/ariel
Postat av: Sophie

Aha! Så DET är ett Novabett. Haflingern i vårt stall går på ett sådant just för att det är så snällt. ;-) Det där med bett är i ärlighetens namn en djungel. Det finns nog nästan lika många typer av bett som det finns hästar. haha



Hur som så ska det bli roligt att få följa er när ni börjar träna lite mer hoppning. Bild eller inte. Kommer det inte nu så kanske längre fram i sommar? Man är ju tyvärr lite i behov av hjälp när man rider själv om det ska bli några bilder. Jag har själv inte lyckats ta någon bild av mig själv när jag rider. Jag vet, dålig stil..! hehe

2011-04-13 @ 22:35:35

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0