Skrittur på studsboll

Igår var det inplanerat ett E.T.-besök, men när det blev uppskjutet tänkte jag först longera Ariel. Men med strålande sol och M på Tyr som sällskap kunde jag inte motstå en ridtur. :-)

Tog in en hyfsat ren Ariel, och efter lite allmän sanering fick jag låna ett riktigt bra instrument av K för att ta bort Ariels broddar. Med alla broddar borta kan jag äntligen rida på asfalt igen, vilket gör att jag kan rida på precis alla ridvägar som finns. Hurra för variation!

Vi valde att skritta iväg på långrundan bort mot flygfältet och asfaltsvägen tillbaka till Bälinge. Ariel var riktigt otrevlig mot Tyr, högg i luften så fort han kom för nära eller (gud förbjude) försökte ta sig förbi. Hon hade ett rejält driv i steget, men hann ändå med att skygga och studsa för minsta lilla grej. Fåntjejen! Värst var när hon blev "rädd" för en liten snöklump som plumsade ned i diket några meter ifrån henne. Det var såååå farligt fast det nästan inte ens hördes.

När vi red på asfalten blev hon lite mer fokuserad på vad matte ville, det var skönt, men givetvis blev hon lika tossig igen när vi vände hemåt på sista grusvägen. Vi fick rida en annan väg hem än M och Tyr, så Ariel fick lite mer fokus på matte. Studsig och fladdrig var hon hela vägen hem... Jag hoppas det är tillfälliga vårkänslor och inte något bestående hon håller på med, jag vill gärna ha tillbaka min lugna, trygga unghäst...

Åter i stallet blev det stretching och sedan kraftfoder i hagen. Hon har börjat bli väldigt otålig när hon står uppbunden, så jag valde att inte ge henne kraftfodret inne. Också en sak vi behöver träna på, hon som alltid stått så bra och bara sovit...

Kommentarer
Postat av: Sophie

Det låter som om din lilla tjej behöver mer motion. ;-) Hon har verkligen urkul när hon får komma ut. Inte har hon tid med mattes "hyss" då? Min lilla tjej blir lika knas hon när hon fått stå. Hon gillar att göra roliga saker med sina mattar. Stå i hage/box är visserligen inte fel, anser hon, men att få komma ut och springa och se saker är mycket roligare. =D

2011-04-12 @ 07:29:07
Postat av: Ellinor Karlström

Nä, mer motion tror jag inte hon behöver, med tanke på att vi ridit 40 min skritt fredag, 90 min tuff ritt i blandat tempo lördag och 90 min skritt söndag och hon var fladdrigast på söndagen... ;-)

2011-04-12 @ 14:18:29
URL: http://habina.blogg.se/ariel

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0