Tufft träningspass för Ariel

Jag kom ut till stallet tillsammans med S som skulle morgonfodra. Passade på att gå bredvid henne och kika lite inför kommande utsläpp. Jag misstänker att det blir främst sådana pass jag kommer göra, vardagsmässigt är det rätt kört att ha intag för mig...

Hämtade sedan in Ariel och borstade bort det mesta av leran. Ariel var glad, intet ont anande om vad som väntade... Tog på boots runt om och tömkörningsgjorden. Trasslade ur tömmarna en aning och tog sedan på dressyrtränset.

Skrittade igång Ariel på ridbanan, sedan kom dressyrtränare F och tog över. Hon är mycket bättre på tömkörning än jag och jag är övertygad om att det är nyttigt med en del jobb från marken.

De började med att jobba med skritt och halt, där Ariel inte skulle backa när hon gjort halt som hon gärna ville göra...



Sedan kom de igång med travjobbet och då tyckte Ariel att det blev väldigt jobbigt... Hon vill helst inte ha något stöd på bettet och så fort hon får minsta lilla känsla av att F ville förhålla så saktade hon av. Duktig på att stanna och slippa jobba. ;-)



Efter lite småprotester från Ariels sida (hon gick och surade hela passet) och krav från F:s sida så blev det riktigt fint i vänster varv till sist.



Pusta och byta till höger varv som givetvis gick lättare. Ariel försökte sig på att maska ibland även här, men F var på henne och påminde om att jobb betyder just jobb... Efter att ha frågat om det var ok för mig, så blev det även lite galopp. Ariel hade mycket bättre bakben i galoppen än i onsdags, men hon orkade inte riktigt galoppera så länge som F ville. Viljornas kamp vanns dock av F och Ariel höll galoppen i nästan två varv. Rekord kanske?

Sedan var det en väldigt trött Ariel som fick skrittas av vid hand tillsammans med matte. Hon var dock nöjd på blicken, så även om hon surade över att F krävde saker av henne, så tyckte hon det var roligt att få jobba. Jag tror det här kan bli ett riktigt bra komplement till ridningen och förhoppningsvis kan F tömköra henne även nästa helg.

Efter avskrittningen fick Ariel stretch av bakben samt massage av bakdel. Det var uppskattat! Sedan åkte fleecetäcket på och hon fick stå och sova medan jag rengjorde utrustning och hängde undan allt i den (för mig) nya sadelkammaren. Sedan flyttade jag över lite schabrak och täcken till täckeskammaren och hängde upp alla mina träns.

Under tiden Ariel tömkörts hade Lucky bekantat sig med den nya invånaren Weber (haflingervalack). Tuva har tyvärr flyttat så det behövdes en ny häst i lösdriften. I början av Ariels inflytt till stallet kommer hon att gå i lösdriftshagen på dagarna, så invänjningen blir lite mer successiv än vanligtvis. Då kommer jag ta in henne på kvällarna också, så får hon gå där ute så länge som möjligt. Nackdelen blir ju att hon även kan äta nonstop då, men det får bli en lite långsammare bantning än jag tänkt mig från början. ;-)

När jag var klar med den viktigaste flytten av grejer så fick Ariel återvända till hagen och hälsa på Weber. Ariel pep till och ena frambenet flög iväg, sedan var bägge ganska nöjda. Tur att hon är så lätt att släppa ihop med nya hästar!

Imorgon blir det skritt en sväng och flytt av resterande grejer. Sedan skall jag ströa upp boxen och göra allt klart för Ariels inflytt. Det kommer att bli så spännande!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0