Mental träning

Det blåste väldigt mycket när jag parkerade bilen vid stallet. Fick nästan lust att stå över ridningen, men nu har vi ju kommit igång så det är bara att tugga på.

Hämtade in en glad Ariel från hagen, slängde på henne täcke, borstade benen och kratsade hovarna. Jag är lite halvdålig på att borsta henne när hon ser ren ut. Det måste jag bli bättre på.

Kollade gluggen från igår och det har redan börjat bryta fram en permanent tand. Tydligen kliade det något enormt, för hon försökte klia tandköttet mot min arm hela tiden. Tog på sidepull, av med täcket och så ut och rida barbacka. Ariel ville inte ställa sig parallellt med uppsittningsplatsen, mest för att hon var ofokuserad och ville kolla på allt annat i blåsten. Men jag bara vände henne ett par gånger tills hon stod rakt och då stod hon stilla.

När jag väl suttit upp står hon som en staty ända tills jag skänklar, tänk vad vi jobbat med det och hur lätt det är att glömma bort det när allt fungerar...

Sedan skrittade vi två hästar till mötes, hälsade glatt på dem och fortsatte förbi. Inga problem att gå ifrån dem. Träffade på stallägaren i traktor och det var roligt att titta på. Jag vet inte vad det är med Ariel och traktorer, men hon skulle kunna stå en hel dag och titta på medan traktorn skottar.

Var ganska seg skritt bortåt, vi hade ju vinden rakt mot oss och såg nästan ingenting för snön yrde. Ariel stretade på, även om det inte gick så fort som vanligt. Hon var lättad när vi vände hemåt och fick medvind. Själv kunde jag äntligen länga på tygeln och bara åka med, det var härligt.

Åter i stallet fick Ariel täcke på sig igen, medan jag gick till sadelkammaren och värmde mig med lite te. För första gången någonsin hade jag kommit ihåg att ta med hett vatten i termos och tepåsar.

När jag blivit lite varmare fick Ariel kraftfoder och sedan återvända till hagen. Där mötte kompisarna upp, det var knappt jag hann få av grimman förrän de skulle tjuvnypas och få igång en lek med Ariel.

Imorgon kommer hovslagaren, snälla L och M ställer upp och tar hand om Ariel. Jag sitter på jobbet hela dagen. I övermorgon är det förmodligen ihopsläpp med en ny häst i lösdriften, men jag skall hämta kaninen på pensionat, så jag får som vanligt inte vara med. Nåja, det lär gå lika lugnt som det alltid gör i den där flocken.
Trackback
RSS 2.0