Galopp och mera galopp

Lite hastigt och lustigt blev det riddate med L idag. Jag ville gärna rida bort mot flygfältet och kolla in en väg som på kartan verkade väldigt lång och trevlig att galoppera på. L tyckte att galopp lät trevligt, så hon och Krutow hängde på.

Jag har ju inte ridit Ariel på 1 ½ vecka, dessutom blåste det, så när jag hämtade in henne från hagen var hon verkligen på tårna. Jag fick säga ifrån ett par gånger innan hon kom ihåg att matte faktiskt var den som hade koll på alla farligheter...

På med grejerna och iväg längs grusvägen. Vi skrittade i ganska lugnt tempo bortåt, när vi värmt upp i 20 minuter tog grusvägen slut och blev asfaltsväg, så då blev det ännu mer skritt. Väl framme vid flygfältet kom vi överens om att L och Krutow fick greja på bäst de ville och så skulle Ariel och jag träna galoppfattningar. Fokus var att hon skulle fatta direkt, inte efter tio travsteg (som det brukar bli). Vi gjorde flertalet fattningar, hon fick galoppera kanske tio språng och känna sig duktig innan jag bröt av och när traven var bra igen blev det ny fattning. Ariel skötte sig riktigt, riktigt bra, det var fattning direkt och både trevlig galopp och trevlig trav. Även om hon blir lite mallig ibland när matte berömmer. ;-)

Vid första galoppen fick vi för övrigt "möte" med ett flygplan. Det var på väg att lyfta och det kändes som om det skulle flyga rakt på oss. Lite läskigt tyckte jag, men coola Ariel brydde sig inte ett dugg. <3

Vi skrittade förbi en gård för att se hur det såg ut efter den. Vägen verkade fortsätta en bra bit till, men vi valde ändå att vända och rida tillbaka. Tillbakavägen blev det galopp nonstop för att få upp lite flås på Ariel. Halvvägs blev det ett kort avbrott i trav och sedan galopp igen, då kom Ariel in i andra andan och kunde till och med öka galoppen en aning.

Sedan hände det en riktigt läskig grej. Parallellt med vägen var det ståltrådsstaket, då det gick kor där. Vi hade på bortaväg konstaterat att tråden var väldigt slak, nästan nere på marken på vissa ställen. Nu när vi galopperade tillbaka nuddade Krutow vid en tråd som lagt sig rakt över vägen. Jag tror även Ariel tog i den (och fick en stöt?) för hon hoppade över tråden och tappade rytmen lite i galoppen. Turligt nog verkade ingen av hästarna oroliga efter att vi kommit förbi tråden, men tänk vad som kunde ha hänt... Hua!

Genom hela passet tyckte jag att Ariel jobbade på riktigt bra, speciellt som vi inte galopperat så mycket tidigare. När vi var framme vid asfaltsvägen igen blev det skritt hela vägen hem. Hästarna var mycket mer taggade nu, dels på grund utav galopperna och dels för att det var hemväg. Ariel lade in turbon och skyndade sig hem. Krutow var inte alls intressant längre, utan kom han för nära högg hon efter honom. Min lilla piraya...

Framme vid stallet blev det avsvampning och utsläpp i hagen med flughuva och nya munkorgen. Den har inga extra hål utan nu måste Ariels foderintag bli begränsat. I alla fall ett tag...

Hemma kikade jag på kartan och konstaterade att vi galopperat hela 800 meter, heja oss! Vägen fortsätter mycket riktigt ända ned till 272:an, så nästa gång jag rider till flygfältet måste jag prova att rida hela vägen.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0