Annat fokus i galoppen

Igår var det galoppdag igen. Ariel stod längst bort i hagen och tyckte inte alls att det var någon mening att komma in. Men som vanligt möter hon mig när det är sådär tio meter kvar. Jag noterade att det börjar bli lerigt i hagen, dags att byta skor till gummivarianten...

In i stallet och duscha av fötterna. Det var inte populärt, kanske för att jag duschade med kallt vatten. Men jag har fått lära mig att varmt vatten öppnar hudporerna för mycket, så smutsen kan åka in där. Vet inte om det är sant, men leriga ben duschar jag alltid kallt.

Tvekade lite om jag skulle ta reflexer eller inte, en stallkompis sade att det inte blir mörkt förrän sju och då borde vi vara tillbaka med råge. Men magkänslan sade ändå reflexer och det visade sig sedan bli mörkt redan vid sex, då vi fortfarande galopperade...

Uppsittning och skritt iväg till rakbanan. Red på hopptränset, då jag ville ha lite mer exakt förhållning än vad det blir på sidepull. Ariel var nöjd och glad så länge jag red på lång tygel, men så fort jag kortade upp så började hon tjafsa med huvudet. Jag vet inte om det är på grund utav att hon byter tänder, att det är sällan numera vi rider på träns eller om hon helt enkelt är osäker på var hon trivs bäst med huvudet under arbete. Men hon gick ganska djupt på tygeln, det kändes lite som bakom hand vissa sekvenser, just den där känslan av att hon släpper kontakten med bettet. Inte bra. :-(

Innan rakbanan blev det lite trav på asfalt, där var hon kalasfin och gick flera meter i form med bra tryck i traven och en mjuk kontakt med munnen. Lycka! Så fin har hon aldrig varit förut, i alla fall inte under så många meter. Kanske är det något som håller på att hända? Eller kanske är det medryttaren som rider på ett annat sätt och fått poletten att trilla ned för Ariel.

På rakbanan blev det sedan galopp, med fokus på fattningar. Det hinner tyvärr inte bli så många fattningar innan rakbanan tar slut, då jag vill ha henne i en fin, balanserad trav innan jag ber om galopp igen. Hon fattade dock på hjälpen varje gång, även om det flertalet gånger bortåt (men inte hemåt) blev fel galopp. Just nu väljer hon höger galopp framför vänster, även om hon galopperade vänster galopp några gånger när jag bad henne om det.

Hon har börjat med ett lite knepigt beteende också, hon fattar galopp när jag ber om det, men har inte orken att hålla galoppen utan travar direkt efter att hon fattat. Sedan faller hon in i galopp igen, innan jag hunnit göra något. Jag antar att det är en styrkegrej, så vi fortsätter att jobba så här med fattningar både uppsuttet och på lina tills underlaget säger ifrån.

Det blev två gånger bortåt och två gånger hemåt på rakbanan. Testade att galoppera på lång tygel några gånger och det är inga problem. Däremot måste jag driva för att hålla galoppen bortåt, medan jag kan sitta och bara följa med när det pekar hemåt. Jag upplevde att jag kom ned i sadeln mer och kunde inverka när det behövdes också, även om det finns mer att träna på.

Dock fortsatte hon med sina tjafsigheter i munnen och jag tyckte att hon knäppte av även i trav ett par gånger. Främst känns det som att jag får ta tag i henne så mycket för att hon skall sakta av, hon bara viker in nosen och fortsätter. Jag har inte upplevt det här tidigare, så jag avvaktar lite innan jag bekymrar mig mer om beteendet.

Skritt hela vägen hem och äntligen var det en snabb, glad skritt på lång tygel där jag inte behövde bromsa henne hela tiden. Tydligen behövs det tufft galopparbete för att hon skall tagga ned sig i skritten hem. Vi får se vad som händer idag när vi bara skall skritta...

Hemma blev det avsvampning då hon var lite svettig på halsen (oklippta) och under sadeln. Sedan stretchade vi och hon fick stå och sova medan jag plockade ihop utrustningen. Sedan ut i hagen och bort i mörkret... :-)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0