Provridning och långskritt

Igår hade jag utsläppet, ett odramatiskt sådant, och sedan passade jag på att fixa med mitt ansvarsområde (stallgången) i någon timme. Mockade och fixade foder till Ariel också, i väntan på att gamla medryttaren A skulle dyka upp. Vi gick igenom lite rutiner i stallet och hämtade sedan in Ariel från hagen. Jag hade sanerat henne från lera innan, så vi slapp damma ned stallet. ;-) A tyckte att Ariel hade vuxit, så vi tog fram mätkäppen och kunde konstatera att den stod på 145 cm. Hallå, sluta väx! Jag var nöjd när hon var 136 cm...



Ovanstående kort är taget för tre år sedan, då Ariel var 135,5 cm hög och drygt 1 ½ år gammal. Alldeles lagom. ;-)

Efter mätningen visade jag A hur sadeln fungerar och vad hon bör tänka på när hon ändrar stigläder. Sedan blev det uppsittning och lite ridning i paddocken.





A var nöjd, hon tyckte att hon hittade knapparna på Ariel ganska så snabbt. Det har ju inte hänt sådär jättemycket sedan i höstas, möjligen med galoppen. Sedan var hon nöjd och jag blev ruskigt ridsugen. Hade väl egentligen inte tänkt att rida, men jag påverkades av det fina vädret och den härliga hästen. :-D

Ställde in Ariel i stallet och lunchfodrade de andra hästarna. Sedan tränsade jag henne igen och red iväg. Bestämde mig redan från början att bara rida en kort tur, men jag meddelade ändå vart jag tänkt rida. Vi skrittade iväg genom farliga villaområdet (inga motorstopp!) och genom Bälinge. Sedan fortsatte vi på grusvägen förbi kossorna, ända till man kunde vända höger längs åkrarna över vid ridskolan. Men istället för att rida mot ridskolan tog vi vänster längs grusvägen där vi tidigare träffade L och hennes hästar. Ariel spanade förgäves efter lite sällskap.

När vi kommit en bit på grusvägen sade GPS-tanten att vi ridit 6,5 km, vilket var hälften av vad vi skulle rida igår. Så vi vände och skrittade tillbaka, i något (...) snabbare tempo. Vår lilla tur blev visst två timmar och tjugo minuter lång. Tur att min stallkompisar är vana vid att jag försvinner iväg ganska länge. ;-)

Totalt red vi 13,27 km vilket gör att vi, trots att det bara blev fyra pass denna vecka, klarade målet på fyra mil. Totalt under veckan red vi 40,22 km, heja oss!!!

Tillbaka i stallet fick Ariel tjuvstarta med lunchen medan jag kollade hovarna och tog undan utrustningen. Sedan fick hon äta upp resten av lunchen i hagen, då Raffinet var ute och promenerade.

Jag bytte stigbyglar och sits på sadeln inför tisdagens galopp och onsdagens dressyrträning. Sedan fick jag skjuts hela vägen hem av snälla M.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0