Sista galoppträningen

Ariel stod och åt hösilage när jag skulle hämta henne, så jag fick gå genom hela hagen. Hon var glad att se mig men tyckte att vi lika gärna kunde umgås medan hon åt. :-P
 
Hon följde dock snällt med in, även om det inte var någon större fart på henne. Skenet har dock bedragit tidigare, så jag var beredd på en ganska pigg häst när jag väl var uppsutten.
 
Borstade av henne lite snö och halm med rotborsten, sedan fick jag dra av en massa päls med svettskrapan. Hon har börjat fälla vinterpälsen nu... Kratsade hovarna, tog på hoppsadel och dressyrträns.
 
Sedan skrittade vi iväg lite vingligt men ändå ivrigt längs grusvägen. Hon gillar verkligen att bli riden, att få vara med när det händer något. :-) Vände efter ett tag och travade tillbaka, samma turbotrav som tidigare pass. Jag hittade dock lättare takten i sitsen och kunde dämpa henne på så vis idag, även om det fick bli lite halvhalter också. Men hon var pigg, pigg, pigg! Jag kunde inte göra annat än skratta åt henne, jag gillar den här motorn som hon fått, om det beror på dräktigheten, lång vilopaus eller kanske bara allmän mognad vet jag inte.
 
Tillbaka vid stallet blev det galoppjobb i sommarhagen. Vi började med galoppfattningar i höger varv, de gick hyfsat bra. Visst blev det vänster galopp några gånger, men då var det bara att bryta av och fatta igen. Samma sak hände i vänster varv, hon verkar föredra förvänd galopp. :-P
 
Lade in en del skrittpauser och lite skrittjobb, innan vi avslutade med ett varv i höger galopp, skrittpaus och sedan ett varv i vänster galopp. Sedan var Ariel ganska trött, så vi skrittade av. Det här fick bli sista gången vi jobbar aktivt med galoppen, hon går snart in i sjunde dräktighetsmånaden så nu är det bara mysiga uteritter och lite enklare dressyrjobb som väntar.
 
Efter avskrittningen fick hon mysa under fleecetäcket, hon svettas en del trots att hon är klippt. Sedan fick hon äta kraftfoder medan jag skötte om henne och därefter blev det utsläpp i hagen igen. Hon ville stå länge och mysa innan hon gick iväg till de andra hästarna. <3

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0