Lugnare uteritt och lite bruksridning

Igår skrittade vi iväg längs grusvägen mot Helgum. Hade hoppsadeln på, då padden till bomlösa måste tvättas. Jag ogillar egentligen att ha hoppsadeln då jag inte tycker att den är lika bra för Ariels rygg som bomlösa, speciellt nu när hon börjat tappa en del ryggmuskler. Men balansmässigt verkar både hon och jag fungera bättre med hoppsadeln, så det kanske blir lite mer ridning i den framöver.
 
Vi travade 3 min bortåt och 2 min hemåt, riktigt trevlig trav blev det. Hon har äntligen börjat balansera sig och hitta takten i traven, eller så är det kanske jag som hittat balansen och slutat störa henne. ;-) Hursom var vi mycket nöjda när vi skrittade hem sista biten.
 
Jag beslöt mig dock för att testa de bruksridningshinder som ställts ut redan. Först red vi fram till det stora bordet, som är tänkt att föreställa lastbrygga. Gjorde halt vid bordet, satt av och gick längs med det med Ariel parallellt och satt sedan upp igen i slutet på bordet. Ariel följde mig hela tiden och stod perfekt parallellt och stilla. Duktig tjej!
 
Sedan gick vi över bron, den har vi gått över tidigare, men aldrig med mig i sadeln. Den är väldigt smal, så jag kommer inte kunna rida i bomlösa sadeln, då blir stigbyglarna för breda... Men med hoppsadeln gick det precis, även om Ariel måste hålla sig mitt på bron hela tiden. Hon traskade över den utan att blinka, så som belöning fick hon gå in på ridbanan.
 
Vilken lyckokänsla! Ariel gick i form på långsidan och man kände verkligen hur glad hon var att äntligen få jobba på ridbanan. :-) Vi gick över några bommar som låg där, sedan var det klapp och slut för denna dag. Jag tror verkligen hon kommer tycka att bruksridning är roligt, så kanske blir det i den grenen vi kvalar till SM en dag. :-D

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0