Årets första galoppjobb

Igår red Ariel och jag ut på grusvägen mot Nyland. Skrittade fram tio minuter, innan det blev trav och galopp blandat ungefär 10-13 minuter. Vi tog gamla vägen uppför berget för att slippa rida samma väg hela tiden. Ariel stod emot rätt så mycket, så jag blev irriterad på henne. Kände hur min gamla prestationsångest kom krypande. Hur sjutton skulle vi klara av att galoppera så mycket som fälttävlanslägret förmodligen kräver? 
 
Skrittade en liten stund så Ariel fick pusta och jag fick lugna ned mig lite. Bestämde mig för att inte bry mig ifall vi inte klarade av att galoppera länge, vi kämpar på så gott vi kan helt enkelt. 
 
Så därefter galopperade vi bortåt på grusvägen mot Nyland. Efter två minuters galopp (gick ganska hyfsat att hålla den) fick Ariel skritta tre minuter. Sedan galopperade vi samma väg tillbaka i två minuter. Det var lite jobbigare, antingen för att vi redan galopperat, så hon var lite trött, eller för att hon fick galoppera i vänster galopp hemåt. Men vi klarade i alla fall 2x2 min galopp, så nöjd! Jag fick stötta Ariel en hel del, men vi kunde och det är huvudsaken. 
 
Joggade av henne lite innan hon fick skritta hem. När vi passerade asfalten satt jag av och spände upp både sadelgjord och nosgrimma. Det sista så hon kan gäspa ordentligt, vilket hon gjorde säkert tio gånger. :-P
 
Totalt var vi ute i 45 min och kom 5,5 km. Dock stod vi stilla en minut för att låta en bil passera, en minut ute i skogen när jag grejade med stiglädret och en minut när jag satt av. ;-)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0