Träningsfunderingar

Jag har analyserat gårdagen rätt så ordentligt och insett att någonting måste förändras. Nu har jag ridit två tävlingar där Ariel helt gett upp inne på banan, hon har inget intresse och ingen motor. Att då fortsätta i samma spår känns meningslöst, jag måste testa något annat. 
 
Har i samband med detta funderat lite på hur jag tränar. Det har varit några intensiva månader, med många träningar i både hoppning och dressyr. Samtidigt har jag försökt hålla igång ordentligt på hemmaplan också, men resultatet är tyvärr rätt nedslående. Inte bara tävlingsmässigt, utan hur Ariel ser ut i kroppen. 
 
Hon har fått underhals och tunnat ut över ryggen. Dvs det ser ut som hon rids helt fel. Vilket känns konstigt då hon nästan hela tiden ridits för tränare. Så en hypotes jag jobbar utifrån, är att hon helt enkelt inte fått vila musklerna tillräckligt mycket. 
 
Därför kommer jag från och med nu testa att rida tre pass/vecka och försöka att inte rida flera dagar i rad. Nästa vecka blir det lite svårt, eftersom det är årets sista ridläger i Nyland, men jag får se det som ett undantag. 
 
Vidare skall jag försöka köra ett pass/vecka i skritt och longera ett pass där jag kan ha koll på hur hon jobbar med kroppen. 
 
Hon kommer även få ett halvt kg lusernhack ifall det är så pass enkelt att hon får för lite protein i dagsläget (men då borde hon inte fått underhals) och därför inte byggt muskler. 
 
En månad kommer jag att testa, innan jag utvärderar. Så det kommer bli lite färre rapporter här i bloggen, men förhoppningsvis är jag lösningen på spåren. 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0