Väldigt blandat pass

Igår red jag ut för att klättra, så jag hade hoppsadeln och sidepull. Red längs skoterleden och försökte ändå ha dressyrtänk, så det blev många övergångar. Ariel var fokuserad bortåt, så det blev några riktigt trevliga halter bland annat. Älskar när jag bara behöver spänna magen. :-)
 
Tyckte ändå jag hade bra framåtbjudning på henne, så jag testade att be henne galoppera uppför den ganska branta grusvägen. Inga problem, det var skoj, skoj, skoj! Mindre skoj var däremot att vi efter första uppförsbacken kunde konstatera att vägens ägare stängt igen bommen (pga bärplockare), så vi kunde inte rida vidare. Bara att vända, skritta lugnt nedför och ta den gamla grusvägen uppför berget istället. 
 
Skrittade för att maximera träningseffekten (eller kanske snarare för att inte köra totalt slut på Ariel), men när det var plant så travade jag även en del. Framme vid sandtaget (som är övervuxet = går inte att rida där) upptäckte vi att någon gjort i ordning fortsättningen på skoterleden lite bättre, så där övergav jag dressyrandet och så busgalopperade vi... Superkul! Ariel ville bara fortsätta vidare, men när vägen började slutta nedåt vände jag hemåt igen. Då var hon lite för taggad och glad, så det fick bli övergångar skritt-trav istället för någon busgalopp...
 
Testade att rida lite volter i skritt i sandtaget (öh, 8-metersvolter?) men det är förbaskat svårt med sidepull. Tycker att hon ligger på alldeles för mycket i handen, även om hon egentligen inte gör det. Red sedan hemåt, med många halter i nedförsbackarna för att verkligen ge henne styrketräning. Det var tråkigt, tyckte Ariel, som ville hem fortare än fortast...
 
Längs skoterleden blev det sedan en del dressyrtänk igen, men mer åt bromsa-hållet än åt finlir-hållet... Många övergångar och en del galopp där jag satt ned i sadeln. Tyckte faktiskt att jag kunde reglera galoppen rätt hyfsat, men det är svårare att få till bra förhållningar på sidepull, så Ariel saktade av till trav några gånger istället för att korta galoppen. 
 
Avslutade med att trava lättridning och försöka få henne lång och låg, men det var hopplöst i och med att vi var på hemväg... Bara massor med spring i benen. :-/ Skrittade av henne längs asfaltsvägen hem (nylagd, fin asfalt) för att variera underlaget lite mer. 
 
Hon var svettig när vi kom hem, trots att det bara var tretton grader i luften. Kanske är det dags att klippa henne ändå? Lät bli att duscha av henne, istället fick hon beta lite runt min trapp där gräset blivit lite för högt. Hon verkade rätt nöjd med det. :-P 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0