Backträning och lite övergångar

Igår red jag ut och klättrade med Ariel uppför berget. Ricky fick följa med lös, så Ariel fick lite mer driv i galoppen. :-) Längs skoterleden kunde vi både trava och galoppera, men uppför grusvägen fick det bli skritt. Väldigt långsam sådan. Ariel var rätt trött/seg, men det är svårt att säga om det var spelat eller om hon verkligen var trött. Lärdom till nästa gång, alltid pulsmätare på under klättringen så jag kan avgöra. Är ju skillnad om hon har 140 spm eller 190 spm...
 
Jobbade med lite övergångar när vägen planat ut, främst blev det mellan trav och skritt, det är verkligen svårt! Jag försökte tänka mig övergångarna som är i LC:1, dvs arbetstrav-sex steg mellanskritt-arbetstrav. Att göra fina övergångar är inte så svårt på Ariel, men att göra dem exakt efter ett visst antal steg, det är svårare. Så vi filade lite på dem och så gjorde vi några galoppfattningar åt bägge hållen också. Jag måste nöta mer på galoppfattningar, jag är alldeles för duktig på att slarva med dem. :-(
 
Tog sedan en annan, rätt så brant och stenig väg hem, så Ariel fick jobba med balansen och bakdelsmusklerna. Hemma igen fick hon gå in på ridbanan och beta ett pa timmar. Det var uppskattat. ;-)
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0