Sluta rida ut?

Igår red Ariel och jag ut längs skoterleden för att se hur pass mycket snö som är kvar. Ariel var låååångsam och ville helst stanna eller vända. Jag blir så less på det beteendet. :-( Men jag höll mig iaf fokuserad och såg till att hon fortsatte framåt. 
 
Vid den breda bäcken (ca 40 cm) stannade hon och hävdade att hon INTE kunde gå över där. Det var alldeles för brett. Suckade över min märriga märr och sa åt henne att hon visst kunde gå. Så då klev hon över... 
 
Red i alla gångarter, men jag är så sjukt obalanserad så jag nästan gråter. Det kommer ta enormt mycket tid att komma tillbaka till där jag var i höstas. Så onödigt och sådan bortkastad tid. :-( Inte mycket att göra åt nu, mer än att försöka ha roligt och rida på. Lättare sagt än gjort när man är ute med Ariel dock. 
 
Vände hemåt och då tände hon till rejält. Taktade några steg och hade ett enormt driv i skritten. Över den breda bäcken blev det stillastående hopp (för nu kunde hon plötsligt inte alls kliva över) och full galopp efteråt. 
 
Jag lät henne fortsätta på grusvägen en bit istället för att gå hem, för att försöka få henne att slappna av och jobba i traven fast nosen pekar hemåt. Men det är som förgjort. Jag funderar på att helt lägga ned uteritterna, för jag blir bara besviken och istället bara rida henne på ridbana sommarhalvåret + förstås köra henne på grusvägarna samt galoppträna på elljusspåret där hon hela tiden tänker framåt. Samtidigt borde jag kunna rida min häst på en väg och vända när jag känner för det, utan att få den här personlighetsförändringen. Vi får se vad det slutar i. 

Kommentarer
Postat av: Emma

Min erfarenhet av hästar som beter sig så där är att de inte ärligt bjuder framåt. När de bjuder på riktigt såsar de inte oavsett riktning utan går framåt villigt. Sedan kan det hemåt förstås bli lite mer men det är ju rätt naturligt.

Mitt kallblod är lite sådan, bjuder inte ärligt alla gånger. Ruskigt jobbigt att rida då. Men då är det bara att rida som att jag är på ridbanan och använda de medel som står till buds för att den ska förstå att samma arbete krävs av den. Nu har min flyttat över sina bakdelsproblem till framdelen vilket också påverkar bjudningen till det sämre. Jag tänker mig att när jag ridit och behandlat bort låsningarna och det framtunga kommer bjudningen på både ridbana och skogsväg bli bättre.

Svar: Ja, det kanske inte framgår i texten, men hon bjuder inte framåt på bortaväg. Har aldrig gjort oavsett vart vi går eller om vi har sällskap. Men nu har jag tröttnat på att försöka övertala henne till något ingen av oss vill. ;-)
Ariel 3525

2016-04-29 @ 08:49:06
URL: http://emmapafo.horselife.nu
Postat av: Emma

Ja, jag förstod det. Men min erfarenhet är att sådana hästar inte ärligt bjuder framåt och att det visar sig extra mycket när man rider bortåt. Jag har haft ett par sådana, med den första blev det bättre med tiden när den blev starkare och jag blev bättre på att rida. Den andra räknar jag med ska utvecklas likadant. Problemkänslan är i alla fall den samma och nu är jag ytterligare lite bättre på att rida så min förhoppning är att det kommer att gå lite fortare :-D

2016-04-29 @ 13:28:14
URL: http://emmapafo.horselife.nu

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0