Lite hoppning

I onsdags skrittade vi ut en sväng (förbi ridbanan, längs asfalten och hammarvägen, tillbaka via stigen) innan vi red in på ridbanan. Joggade fram över några bommar jag lagt ut och galopperade även över en cavaletti. Den sistnämnda syntes knappt pga allt gräs, så nu är det dags att hästarna går till ridbanan och betar igen...
 
Ariel kändes pigg och fokuserad, så vi styrde sedan in på serien jag byggt upp (koppelräck, 6 m, kryss, 3 m, kryss, 6 m, koppelräck) men det blev helt fel. Kändes redan när hon kom emot första krysset att det var för långt med 6 m emellan, hon klarade dock studsen helt ok men rev sista koppelräcket då hon la in ett halvt galoppsprång precis innan. Blir så less när avstånden inte stämmer, fast jag kollat och dubbelkollat. Suck! Nu blir det banhoppning i fortsättningen, vi behöver ändå nöta det lite mer. 
 
Istället för att försöka med serien fler gånger, så tog jag helt sonika och travhoppade grinden (70 cm) som stod vid x. Var ett tag sedan vi travhoppade och det blir en ganska kort anridning + tvär sväng efter landningen, men det var hur lätt som helst tyckte Ariel. Direkt rätt galopp bägge gångerna vi hoppade (första gången tog vi till höger och andra gången till vänster) och inte alls de där tvära vändningarna hon gjort tidigare, utan nu fortsatte vi rakt fram några språng innan vi vände när jag ville. Dvs, jag RED hela tiden efter hindret. Hurra så bra vi är! :-D
 
Då jag ville ha kvar den positiva känslan nöjde jag mig där och joggade av henne över bommarna innan vi skrittade hem. Ett kort pass på 30 min, men ett pass som blev bra utifrån de förutsättningar vi hade. :-)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0